tisdag, maj 29, 2007

Guld i mun

Jag är förespråkare av principen att verksamheter som är centrala för samhället och/eller som alla människor åtminstone någon gång i livet är i behov av skall ägas och drivas i gemensam regi, utan vinstsyften. Jag är övertygad om att det är såväl kvalitetsmässigt som samhällsekonomiskt klokt (se ett tidigare blogginlägg). För hur det riskerar att gå om man marknadsanpassar och privatiserar välfärdssektorn är tandvården ett bra, eller snarare avskräckande, exempel på. SVT rapporterade för någon dag sedan att privattandläkare tjänar storkovan. Sedan avregleringen har nämligen priserna skjutit i höjden, och privat tandläkeri är idag i genomsnitt mer lönsamt än det övriga näringslivet!

Med denna kunskap i bakhuvudet skulle man ju kunna tänka sig en och en annan prissänkning, som en ödmjukhetsgest om inte annat. Men icke. "Jag tycker inte det, då får vi ju ännu mer patienter. Vi klarar inte av det", säger tandläkaren Mats Bernhold i Helsingborg som själv plockade ut två miljoner i aktieutdelning ifjol.

Jag vet inte om den där Mats är en riktig girigbuk eller bara lätt dum i huvudet - troligen handlar det om en kombination. För de där pengarna skulle han ju kunna anställa en tandläkare och en tandhygienist. Och fler patienter skulle få vård. För inte menar väl privattandläkarna att folk springer till dem i onödan?

Kanske vore det en trots allt en idé att sluta stoppa ännu fler miljarder skattekronor i privata fickor och istället införliva tandvården i den allmänna sjukförsäkring och utbilda fler tandläkare så att alla patienter, oavsett plånbokstjocklek, kan få en bra vård till låg kostnad. Jag bara frågar...

7 kommentarer:

Tourbillon sa...

And back to you!

RikardNielsen sa...

Ja avregleringen av tandvården 1999 var en vårts parti mindre lyckade reformer.

Om vi skulle vunnit valet hade vi förbättra den en del men samtidigt kanske vi skulle fundera på om man inte både kunde kombinera våra bättre subventionsnivåer och de tanvårdscheckar för undersökning som de borgerliga föreslagit.

Vad tror du om den iden Helen?

Daniel sa...

Eftersom det är jag, Daniel, som har skrivit blogginlägget tar jag mig friheten att svara på din fråga, Rikard.

Jag tycker att partiet äntligen hade börjat hitta rätt i tandvårdsfrågan genom förslagen om fri tandvård upp till 24 års ålder, en maxkostnad på 200 kronor för undersökning, och en rejäl förbättring av högkostnadsskyddet.

De av borgarna föreslagna checkarna blir praktiken blir mycket litet värda på grund av de hutlösa priser många tandläkare idag kräver. Därför borde eventuella extrapengar snarare satsas på ytterligare sänkning av undersökningskostnad eller förbättrat högkostnadsskydd - naturligtvis med någon form av ny reglering för taxor och så vidare. Detta som steg på vägen till ett införlivande av tandvården i den allmänna sjukförsäkringen!

Anonym sa...

Okay tack för svaret leo var inte medveten om att undersökningskostnaden också hade ett maxtak stod inget om det i valmanifestet.

Håller helt med dig om att vi borde försöka införliva tandvårdsförsäkringen i sjukförsäkringen igen. Det kanske kan bli en fråga för nästa val..

PS. Leo brukar du läsa min blogg ibland?
Jag vet att det händer att helen gör det..

Anonym sa...

förlåt jag menar inte leo utan daniel ursäkta.. ni är så många på den här bloggen att det är svårt att håll isär er alla :-)

Anonym sa...

Så händer det att du läser min lbogg ibland daniel?

Daniel sa...

Eftersom man alltid blir litet nyfiker på vem som kommenterar, och därför uppenbarligen läser, det man själv har skrivit så har jag ju läst ett och ett annat av dina inlägg.

Och för tydlighetens skull är det DANIEL som skriver detta ;-)