lördag, maj 12, 2007

Inte ens barnkulturen får vara ifred - snart är Big Brother allt vi har

”Jag tycker inte att det finns något egenvärde i att bara bli större och större, utan vi ska lägga oss på en realistisk nivå och hålla oss där. Låt oss i stället öka kvalitén i det utbud vi ger!” skriver Göran Bexell.

Den här lilla textsnutten kan vi hitta i dagens Sydsvenskan. Och för att öka kvaliteten riktigt mycket, ska de nu lägga ner ämnet barnlitteratur. För nedläggning och kvalitetsökning är ju precis samma sak... eller?

De skär ner på humaniora alltmer; slutar ge resurser till de ämnen som öppnar upp för en dialog och förståelse för andra människor - såväl språklig som kulturell. Det konstiga här är att just barnkultur är ju någonting som de flesta faktiskt är överens om att vi ska satsa på. I sammanhang med Kultur- och Fritidsnämnden har jag hört flera politiker klaga på att man ger resurser till kultur för vuxna, och tycker att man istället ska lägga vartenda öre åt barnen. Även om jag kanske inte riktigt håller med om denna syn (mer om det någon annan gång), så verkar alla vara överens: barnkultur är viktigt. Att då lägga ner den utbildning som faktiskt kan ge exempelvis blivande bibliotikarier den kompetens som krävs för att kunna tillgodogöra det behov som finns inom skolbibliotek och annat, det är ju helt förryckt!


Jag är så jävla trött på att man skär ner på humaniora, att man inte ser vikten av det. När man nu börjar skära ner på även de delar av kulturen som alla har enats om är viktig, så försvinner mitt hopp alltmer. Jag borde nog flytta till Danmark. Eller USA. Där har man insett att humanistisk forskning är nåt att ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Your blogging is the only thing that keeps me even vaguely aware of the political currents on the national level... I've studied the history of political theory for, what, four years now? And I just feel like I can't see the wood for all the trees... Then again, I was always a strictly theoretical person, I guess. Take care lovely.

Catti Ullström sa...

Håller med dig helt och fullt. Nedskärningar på humaniora gör mig också upprörd, men det känns som att det här inte bara handlar om det. Det känns som ett led i att göra allt som handlar om barns kultur, utbildning osv "ovetenskapligt" (lite klumpigt uttryckt).

Att lägga ner ämnet barnlitteratur är dumt och korkat, precis som det är dumt och korkat att göra om lärarutbildningen så att förskolelärare inte ska ha möjlighet att forska. Min poäng är att det är samma nedvärderande sätt att se på barn och de som jobbar med och kring barn som ger upphov till den här typen av saker.