måndag, maj 28, 2007

Att leva över sina tillgångar

TV3 har ett intressant program, "Lyxfällan". Jag har nu sett två avsnitt. Båda har handlat om egna företagare med respektive som har totalt noll koll på papprena och skatteskulder på hundratusentals kronor. De summor de spenderar på ren lyxkonsumtion utan att ens veta om de har pengar till det är makalösa. Dessutom har de inte gjort någon åtskillnad mellan sin privata ekonomi och företaget. Det brukar i den Svenska debatten talas om att det är för svårt att starta och driva eget. Frågan man kanske måste ställa sig efter sett detta är om det är alldeles för lätt. Människor med noll koll på ekonomi tillåts försätta sig i ekonomisk ruin med personlig konkurs som följd. Dessutom råkar ju även leverantörer och kunder i kläm om företaget går "belly up".
Kalla mig tråkig och grå, men jag är bekymrad över trenden i samhället. Självförverkligande och sökande efter lycka är något jag är helt för, men jag tror inte att männsikor kan köpa sig den sinnesstämningen. Pengar underlättar stort, visst, att säga annat vore att förolämpa alla de som måste vända på varje krona för att få det att gå ihop. På detta område är jag ändå konservativ, jag vill inte se en utveckling i samhället där allt börjar handla om att shoppa till max och solidariteten männsikor emellan försvinner. Ett samhälle där folk gärna låter de sociala skyddsnäten försvinna så länge det gör att de kan köpa ytterligare en kapitalvara och därmed stilla köpsuget för en vecka fram tills nyhetens behag förevinner. Ett samhälle som handlar om "me" snarare än "we".

6 kommentarer:

Mikael Åhman sa...

Pengar skapar inte lycka - men bristen på pengar skapar olycka.

RikardNielsen sa...

Ja kloka ord mikael...
Jag ser det dock så här pengar skapar möjligheter bland annat till en bättre levnadstandard och en bättre levnadsstandard leder i sin tur till en större lycka

Styrmedlet för ekonomi heter budget. Fast det är ofta lätt att överskrida budget. Min ekonomiska last är att jag lägger alldeles för mycket pengar på tekniska prylar som datorer, verktyg och liknande.

Samtidigt tycker jag på något sätt att det är kloklare
att exempelvis lägga tusen kronor på ett maskinverktyg som man använder undeer många år än något man kanske bara använder ett fåtal gånger eller absolut inte behöver.

Samtidgt är det jävligt lätt att falla för frestelsen att konsumera för mycket då det finns så mycket prylar idag. Det gäller att använda dem få slantar man har på ett bra sätt..

Med andra ord man ska lägga pengarna på boende oh investeringar och inte flyktiga uppleveser som förvsinner snabbt eller saker som man inte behöver.

Daniel sa...

För den ekologiska hållbarhetens skull, Rikard, borde du och alla vi andra faktiskt göra tvärtom. Vi borde lägga eventuella "spenderfria" pengar på tjänster/upplevelser, som kan berika våra liv utan att kräva särskilt mycket naturresurser, men väl är personalintensiva.

Det kan handla om teaterbesök, konserter, festivaler, resor (med kollektivtrafik), med mera.

Anonym sa...

Nja alltså daniel visst är ekologiskt hållbarhet bra..

Men jag tror mer på att i såfall mer på att utveckla miljövänlig teknik för framställning av olika prylar och framförallt att återvinna såmycket så möjligt av prylarna när man slitit ut dem.

Redan idag så återvinner man ju mycket mer av tex. bilar än för bara 10 år sedan.

För övrigt tycker inte att det är någt fel på teater. resor och liknande. Av princip är jag inte så mycket för att köpa tjänster om jag kan utföra dem själv istället.

Men visst köper jag gärna vissa tjänster i form av resor, äta ute, kollektivtrafik och liknande.

Dock så går det mesta av konsumtion till tillverkningsekonomin och inte tjänstekonomin.

Dock så tror jag personligen att vi både behöver satsa mer för att utveckla tjänstesektorn men att vi även i framtiden behöver industri som tillverkar konsumtionsvara som TV-apprater, kretskort, el/bränslecell bilar, bussar och liknande.

Dessutom är svenskar ett folk som inte gärna köper tjänster ens om det handlar om städning hemma.
Sen finns det alltid klassaspekten ska jag verkligen köpa tjänster för att jag inte orkar laga mat själv så att någon annan för utföra ett jobb mot tyvärr ofta ganska lågt betalning.

Jag är en sådär gammaldags sosse som gillar Volvo, SKF och sånt..
:-)

Daniel sa...

Rikard, du oroar dig i onödan om du tror att jag att förespråkar pigavdrag. Faktum är att det finns ett stort mått av klassperspektiv i "dina" TV-apparater, mobiltelefoner och kretskort. Många av dessa produkter tillverkas i Asien i fabriker med urusla villkor och löner.

Och den svenska basindustrin är jag inte på något sätt motståndare till, även om jag gärna vill att den skall gå före i miljöarbetet :)

Anonym sa...

Ok.. Nej alltså jag tror inte att du ville förespråka ett pigavdrag.
Visst finns det klasspespektiv även på konsumtionsvaror såsom kretskort, tvapparater och liknande.

Håller helt med dig om att det är bra om den svenska basindustrin satsar på miljövänlig produktion.

Har du funderat på konkreta åtgärder hur man kan gynna tjänstesektorn?
Jag har funderat på saker som sänkt arbetsgivaravigft i den mån det går att finansiera utan att urholka tryggheten och liknande.

Det verkar helt enkelt som olika människor har olika konsumtionspreferenser. En del gillar att lägga pengarna på prylar och andra på upplevser. Dock så kan man ju fundera på vilket som är ekonomiskt mest effektivt användning av sina pengar.

Ekonomer säger ju ofta att man ska investera sina pengar. Men det är klart om man förespråkar en ekonomi där man ser till firtid och uppleveser som investering då kan ju det vara en god investering att även investera i upplevelser.