onsdag, maj 09, 2007

Att hälsa eller inte hälsa - det är frågan

För någon dag sedan var det stort rabalder i tidningarna: Irans utrikesminister tog inte Maud Olofsson i hand! Men ärligt talat - det skulle jag inte jag heller ha gjort!

--------------------------------------------------------------------------------------

Och innan en eventuell orkan bryter loss (så många läsare har i och för sig den här bloggen inte): jag skulle aldrig i livet ta den ärkereaktionära och kvinnofientliga iranska utrikesministern i hand heller.


PS Tack, Alexandra, för tipset DS

2 kommentarer:

Mona Nasser Aldin sa...

hej där,

tänkte bara upplysa ang varför han inte hälsade i hand. Det är inte för att han inte respekterar kvinnor (inte i det här avseendet i alla fall), kontakt enligt islam kvinnor och män emellan ska undvikas. Inte för att han anser henne mindre värd, men i ren respekt. Sen om man delar den åsikten eller inte är en annan sak. Jag har ofta sträckt fram handen för att hälsa på ultrareligiösa muslimer här i Libanon och blivit snopen när mannens hand istället hamnat på han bröst som en hälsningsgest. Män tar män i hand och kvinnor tar kvinnor. Min man har också sträckt fram handen för att hälsa på kvinnor och blev nobbad han med. En kulturgrej. Hade den varit judisk så hade det varit enklare för väst att acceptera, för dom är det synd om. Men musimer är dumma. Eller ja...

Daniel sa...

Hej!

Jag vet anledningen till att han inte hälsade - och jag kan bara beklaga att den inte redovisades i massmedia, som tycks vara mer intresserad av att underblåsa en ogrundad fientlig inställning till islam och muslimer i allmänhet.

Anledningen till att jag inte skulle vilja hälsa Irans utrikesminister är att han är en av de främsta i en regering vars politik enligt mig en kvinnofientlig och ärkereaktionär. (Jag gör naturligtvis antagandet att han står bakom den politiken - om inte så vore fallet hade det hela varit en annan sak.)

Så mitt inlägg är naturligtvis menat som ett skämt (må vara bra eller dåligt) - lika mycket en pik mot nyliberalen Maud Olofsson som mot den iranska regimen, inte någon hälsningstradition.

Jag beklagar om det uppfattats som okunnigt.

Kamratligen
Daniel