onsdag, maj 02, 2007

Kvinnlig författare = litterärt drag?

I senaste numret av Karavan kan vi i inledningen till en artikel med rubriken "Kvinnorebell" läsa att "ett framträdande drag i den franskspråkiga afrikanska litteraturen mot slutet av 1900-talet var framväxten av kvinnliga författare" [min fetstilning]. När jag ägnade lite tid åt att sätta mig i latinamerikansk litteraturhistria kunde jag läsa om samma litterära drag i latinamerikansk litteratur på 80-talet (pos-boom)...

Min fråga här är: när blev författarens kön ett litterärt drag? Visst, det kan medges att författarens kön på grund av sociala strukturer kan påverka vilka litterära drag som används. Det kan också argumenteras att vi som läsare läser en text olika beroende på vilket kön författaren har (en tes som jag faktiskt arbetar med i min uppsats, och som tyvärr och tragiskt nog verkar vara sann - mer om den när den faktiskt är klar). Men gör dessa faktorer verkligen könet till ett litterärt drag? Jag vill säga nej... det är sociala faktorer, som visserligen påverkar läsningen lika mycket som olika litterära drag; kanske till och med mer... Men något litterärt drag, det är det bannemig inte!

Inga kommentarer: