måndag, april 23, 2007

Göran spår - Lars rår (inte för det)

Utdrag från riksdagens partiledardebatt den 17 januari 2007:

Göran Persson (s): "Herr talman! ... Lars Leijonborg är ju i samma ålder som jag. Vem vet, kanske väntar frihetens timme också snart för honom. I så fall kommer jag på avtackningen; det kan jag försäkra.

Lars Leijonborg (fp): "Herr talman! ... När det gäller jämförelsen mellan oss har vi i och för sig samma födelseår, men det är en viss skillnad mellan att tillhöra ett regeringsalternativ som har förlorat makten och ett regeringsalternativ som just har vunnit makten. Jag har inga planer på att avgå. Jag känner att den position som regeringsinnehavet ger är en fantastisk möjlighet att förverkliga det jag tror på."

Göran Persson (s): "Herr talman ... Lars Leijonborg ska inte vara alltför kategorisk om sin egen framtid. Det blir så smärtsamt när partistämman samlas. Var lite försiktig. Tack ändå för alla dessa år."

Nu har vi facit. Det blev smärtsamt - riktigt smärtsamt. Och om EU:s jordbruksstöd blir alltför magert i framtiden kanske Göran Persson, den gamle stöten, kan extraknäcka som spågubbe. Han besitter ju onekligen vissa förmågor!

Inga kommentarer: