Den amerikanska journalisten och författare till boken Barskrapad, Barbara Ehrenreich, berättar för oss om hur den onda cirkeln ser ut för fattiga människor i USA. Hon förklarar att då man i USA oftast behöver betala två månaders hyra i förskott, är det svårt att för fattiga människor att skrapa ihop till den första investeringen som krävs för ett lite billigare boende. Istället fastnar man i en husvagnspark eller på ett motellrum, där hyran är hög och möjligheten att laga mat själv är mindre än i en riktig lägenhet. Du betalar mer än du borde för boendet och du måste köpa färdiglagad och därmed också dyrare och onyttigare mat.
Den så kallade borgerliga alliansen gör vad de kan för att skapa liknande mönster här i Sverige. Det kan tyckas att vi har långt kvar för att komma dithän - men faktum är att saker och ting (till exempel ett välfärdssystem) går mycket lättare att riva ned än att bygga upp igen. Efter ett halvår vid makten har de redan tagit stora steg mot ett samhälle baserat på enorma klassklyftor. Klassklyftorna i Sverige är för stora som det är redan idag, den nivåskillnad som finns mellan olika människors levnadsstandard är inte okej, men nu håller vi på att gå mot ett samhälle jag inte ens i mina värsta mardrömmar kunnat föreställa mig att vi skulle få här i detta trygghetsbaserade land.
De klyftor jag tycker är rent ut sagt för jävliga håller på att byggas om till någonting som får den nuvarande versionen av klyftor att blekna och knappt framstå som klyftor längre. Vi har tidigare här på bloggen kunnat läsa om slopad förmögenhetsskatt, slopad fastighetsskatt till förmån för de rikaste, utsugning av Norrlands lokalbefolkning och naturresurser och mycket, mycket annat. Till den listan kan vi nu lägga den inför valet utlovade kostnadshöjningen för alla bilägare. Det är nu trafikskatten som ska höjas och återigen drabbas resurssvaga människor.
Vi lever i ett samhälle med stor arbetslöshet. Körkort kan göra det lättare att få jobb, men att ta körkort är för många alldeles för dyrt. Att införa körkortsutbildning som en möjlighet på gymnasiet vore här en bra idé. Vissa jobb kräver även tillgång till egen bil, jobb du inte har möjlighet att ta om du är arbetslös och kanske också måste gå på socialbidrag och därmed inte har rätt att ha en bil...
Säg att du ändå har tillräckligt mycket resurser för att skaffa ett litet hus på landet - har du drömt om ett hus finns det många delar av landet där det faktiskt är ganska överkomligt att skaffa en egen villa. Problemet med dessa områden är att kollektivtrafiken hit är tämligen undermålig, om ens existerande. Alltså är det svårt att bo på dessa ställen utan bil. Det blir alltså dyrare och dyrare. Det läggs inte tillräckligt med forskning på alternativa bränslen, bensinen blir allt dyrare och den etanol och biogas som går att köpa på bensinstationerna har även den nått oacceptabla priser. Det kostar för mycket att bo i ett billigare och mindre attraktivt område. Subventionera etanol och inte bara etanoldrivna bilar. Utöka kollektivtrafiken på landet, bygg fler hyresrätter och gör det möjligt att leva billigt! (Och höj lönerna.)
Till detta resonemang vill jag bara uppmärksamma Banverkets prioriteringar med brutna löften.
Den så kallade borgerliga alliansen gör vad de kan för att skapa liknande mönster här i Sverige. Det kan tyckas att vi har långt kvar för att komma dithän - men faktum är att saker och ting (till exempel ett välfärdssystem) går mycket lättare att riva ned än att bygga upp igen. Efter ett halvår vid makten har de redan tagit stora steg mot ett samhälle baserat på enorma klassklyftor. Klassklyftorna i Sverige är för stora som det är redan idag, den nivåskillnad som finns mellan olika människors levnadsstandard är inte okej, men nu håller vi på att gå mot ett samhälle jag inte ens i mina värsta mardrömmar kunnat föreställa mig att vi skulle få här i detta trygghetsbaserade land.
De klyftor jag tycker är rent ut sagt för jävliga håller på att byggas om till någonting som får den nuvarande versionen av klyftor att blekna och knappt framstå som klyftor längre. Vi har tidigare här på bloggen kunnat läsa om slopad förmögenhetsskatt, slopad fastighetsskatt till förmån för de rikaste, utsugning av Norrlands lokalbefolkning och naturresurser och mycket, mycket annat. Till den listan kan vi nu lägga den inför valet utlovade kostnadshöjningen för alla bilägare. Det är nu trafikskatten som ska höjas och återigen drabbas resurssvaga människor.
Vi lever i ett samhälle med stor arbetslöshet. Körkort kan göra det lättare att få jobb, men att ta körkort är för många alldeles för dyrt. Att införa körkortsutbildning som en möjlighet på gymnasiet vore här en bra idé. Vissa jobb kräver även tillgång till egen bil, jobb du inte har möjlighet att ta om du är arbetslös och kanske också måste gå på socialbidrag och därmed inte har rätt att ha en bil...
Säg att du ändå har tillräckligt mycket resurser för att skaffa ett litet hus på landet - har du drömt om ett hus finns det många delar av landet där det faktiskt är ganska överkomligt att skaffa en egen villa. Problemet med dessa områden är att kollektivtrafiken hit är tämligen undermålig, om ens existerande. Alltså är det svårt att bo på dessa ställen utan bil. Det blir alltså dyrare och dyrare. Det läggs inte tillräckligt med forskning på alternativa bränslen, bensinen blir allt dyrare och den etanol och biogas som går att köpa på bensinstationerna har även den nått oacceptabla priser. Det kostar för mycket att bo i ett billigare och mindre attraktivt område. Subventionera etanol och inte bara etanoldrivna bilar. Utöka kollektivtrafiken på landet, bygg fler hyresrätter och gör det möjligt att leva billigt! (Och höj lönerna.)
Till detta resonemang vill jag bara uppmärksamma Banverkets prioriteringar med brutna löften.
8 kommentarer:
Vad babblar du om? Ingen fattig blir väl ett dugg fattigare av att förmögenhetsskatt och fastighetsskatt tas bort? Finansieringar hitills har varit minskad avdragsrätt till pension och höjd reavinst beskattning vid fastighetsförsäljning, knappast något som fattiga blir lidanade av.
Trafikförsäkringshöjningen i sin tur, på 700 kronor per år, är försumbar i jämförelse med jobbavdraget.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha bil.
För övrigt blir jag lite förvirrad över din sagda partitillhörighet. Din "allt åt alla"-devis på slutet känns mer kommunism än socialism. Socialdemokrater brukar veta att det inte går att trolla med knäna.
Okej diversifierad, jag ber om ursäkt om jag varit otydlig och tänker hr förtydliga det jag babblar om: jag sa inte att fattiga blir fattigare, utan att klyftorna blir större, det är en ganska stor skillnad. Och det där jobbavdraget du pratar om, är det den där skattesänkningen som skulle vara en tusenlapp per vanlig arbetare och som nu har förminskats till en piss i havet?
doktor kosmos: nej, det är ingen mänsklig rättighet att ha bil. Men eftersom det inte fixas ordentligt med kollektivtrafik till de delar av landet där det faktiskt i övrigt är relativt billigt att leva, tycker jag är något absurdt. Man borde inte tvinga folk att bo i stan; jag tycker att det är rimligt att också de som bor på landet ska kunna ta sig till jobbet, även om det nu ligger någon mil bort...
Och angående min "allt åt alla"-devis: jag anser inte alls att alla ska få allt, även om jag inte håller med dig - det har faktiskt varit socialdemokratisk politik från och till. Istället för att acceptera att vi borde ge mindre till de rika (som jag själv tycker), så har Socialdemokraterna försökt ge till både fattiga och rika - ja, till alla helt enkelt. Men jag säger: mer till de flesta, mindre till de rika! (som ju faktiskt bara är några få, men deras överskott räcker till ganska många...)
Åh, jag som tyckte du sa att borgarna gör sitt bästa för att dom fattiga i samhället inte ska ha råd att bo någonstans längre, "precis som i usa".
Visst får vissa rika det bättre, men det finns många "fattiga" som får det bättre också. Alla som har en villa taxerad till mer 450.000 är inte rika!
Och jobbavdraget är väl inget piss i nåt hav, utom kanske för dom som tjänar så löjligt mycket att dom inte märker att det blivit lite mer. Förvisso inte heller några 1000 kronor per månad för låginkomsttagare, än bör tilläggas, men klart mer än 700 kronor per år. Från nästa årsskifte ska det ju dessutom bli ännu mer.
Är inte reavinstskatten platt på 50% eller nått sånt.. Betyder det inte att Fattiga förlorar fler kronor om de säljer sina hus än rika eftersom de har dyrare hus och därigenom får fler kronor även efter höjd reavinstskatt?
OECD, som ju annars brukar vara nyliberalismens bastion, har kritiserat högerns politik. Precis som flera inhemska fastihetsekonomer och nationalekonomer varnar de för stigande priser, höjda ränter och en stel bostadsmarknad. Det är argument som såväl vi som (m) och (fp) framförde så sent som för ett år sedan. Ingenting har ändrats sedan dess. Fastighetsskatten bör få vara kvar. För en rörlig bostadsmarknad. För finansiering av välfärden. För att ett hus faktiskt är en tillgång som ökar i värde.
/Daniel
Bra inlägg Helena! Håller med dig i det mesta här.
"men faktum är att saker och ting (till exempel ett välfärdssystem) går mycket lättare att riva ned än att bygga upp igen."
Precis! Det är ju allvarligt att en lekstuga får hålla på som dom gör.
/Foa
Ja... de mindre bemedlade kommer inte ha råd att bo, eftersom det inte längre byggs billiga bostäder. Det blir dyrare att köpa en bostad och det byggs inte några hyresrätter - betyder det att fattiga får mindre pengar? din tolkning, inte min... men visst, pengarna blir ju mindre värda i förhållande till boendekostnader. ren logik.
Skicka en kommentar