torsdag, april 26, 2007

Gatsten åt gubbjävlar

Till skillnad från tre kamrater i samarbetspartierna vänsterpartiet (Hanna) och miljöpartiet (Anna och Henrik) var jag inte så ambitiös så att jag hade med mig datorn till Kommunfullmäktigemötet nu ikväll. Istället satt jag och plitade ner ett inlägg för hand när saker och ting var alldeles outhärdligt tråkigt och jag inte hade någonting bättre för mig... Tänkte nu föra över det hit, även om jag inte kan säga att jag känner mig riktigt lika känslosam längre:

Klockan är 19.10. Mötet har nu hållit på i 1 timme och 40 minuter. Vi är fortfarande inne på frågan om årsredovisning. X antal män har varit uppe i talarstolen och har samtliga pratat XXX minuter (notera att det är flera X, för alla har de gemensamt att de har pratat mer än ett X i tid). De tror att det rör sig om en budgetdebatt. De säger ingenting nytt. De säger inte särskilt mycket intressant (tror jag, de är så dåliga att hålla sig till kärnan att jag slutar orka lyssna).

De slösar bort min tid - förmodligen för att få mig (jaja, jag symboliserar någonting större här - jag själv står i världens centrum, jorden snurrar kring mig) att känna en press, känna mig stressad. Känna att jag inte hinner med; det är skola, jobb, förhållande, vänner, familj. Känna att den tid jag lägger här är meningslös och bortpratad av gubbjävlarnas meningslösheter. Kanske vill de prata bort mig - vill att jag ska hoppa av mina uppdrag och så har ännu en ung kvinna slutat vara demokratisk representant och "vi försökte ju iallafall, men tjejerna vill inte".

För det är bara de där, de som har vuxit upp omhuldade av maktkänsla, som uppfostras till att inte känna något ansvar för att vårde det privata; de som i snitt tjänar mer än oss andra och därför inte behöver oroa sig lika mycket för den där utbildningen eller den där arbetsansökan - det löser sig ju alltid så fiffigt ändå; det är bara de som står där och maler.

De vita, medelålders männen - förmodligen med karriären tryggad för länge sedan - är det som gör vad de kan för att få mig alltmer övertygad om att den så kallade "demokratin" bara är ett stort jävla hån.

Vi borde göra något. Kasta gatsten kanske. Jag börjar förstå. Jag vill kasta på något som symboliserar män och gubbighet.
.............................................................................................................................

Och nu så här i efteråt, så känner jag att nej - den här argbiggan som hatar när folk spiller hennes tid, hon är här för att stanna! Och ju jobbigare ni blir, desto jobbigare kommer jag att bli. Och passa er bara gubbs, en vacker dag kanske jag ställer mig i talarstolen och läser meningslös poesi om vackert väder, bara för att kunna orera lika länge som ni gör. Och då kommer ni förhoppningsvis att se hur löjligt det är när ni håller på som ni gör! (Även om jag, givetvis, står fast vis min ståndpunkt att det går att hitta nåt vettigt i all litteratur - där ingår givetvis vackertväderpoesti.)

8 kommentarer:

Sebastian sa...

Oj, det här är precis samma argument som män som våldför sig på sina fruar har; Jag gör x (där x är dåligt) för att du gör y (som jag uppfattar som dåligt), alltså är det ditt fel...

Två fel gör inte ett rätt, hette det, förr i alla fall ;)

Helen sa...

ok, och det jag skulle göra som var lika dåligt som att misshandla sin fru var...?

Anonym sa...

Du tar upp viktiga problem men jag tror att många unga inom kommunpolitiken kan tycka det är svårt oavsett kön pga de etablerade maktstrukturer som råder och att äldre är gammla i gatan och kan alla informella knep...

Dock så tror jag faktiskt även att dagens unga som skulle betecknas som något grabbiga av vissa lyssnar betydligt mer på kvinnor än äldre medelålders män inom kommunalpolitken. :-)

Blir dock lite ledsen när du använder ordet gubbjävlar är vi män verkligen så usla? :-)

Tro det eller ej men jag lyssnar lika mycket oavsett om jag snackar med Henrik Svedberg eller Phia Andersson pga deras erfarenhet och kunskap och lyssnar inte mindre på Phia för att hon är kvinna.

Helen sa...

det handlar inte bara om att gubbarna inte lyssnar, och ja de är så illa. Givetvis är itne ALLA män så illa, men det är ett generellt problem det handlar om, inte bara enstaka individer... Vad det också hanslar om är att de slösar bort så fruktansvärt mycket av min väldigt värdefulla tid, genom att prata om saker och ting som inte är viktiga - de pratar jättemycket, utan att faktiskt säga nånting. Annars har jag varit med ganska länge själv, och känner till ganska många av de där knepen - dessa knep kallas härkartekniker... av en anledning, might I add

Anonym sa...

Jag tvivlar inte på att härskatekniker förekommer. Jag tror också att att vissa sätter upp sig på talarlistan i syfte att använda härskartekniker. Kan det inte vara så också att ett skäl kan vara att äldre sätter upp sig på talar listan för att vilja bli sedda för att de känner att de inte har något vettigt att komma med?

Anonym sa...

Jag tvivlar inte på att härskatekniker förekommer. Jag tror också att att vissa sätter upp sig på talarlistan i syfte att använda härskartekniker. Kan det inte vara så också att ett skäl kan vara att äldre sätter upp sig på talar listan för att vilja bli sedda för att de känner att de inte har något vettigt att komma med?

Vet att en äldre man motionera om byte tillbaka till den gamla rosen till vår dåk.. Det kanske inte var en så viktigt fråga och kanske kan haft också att göra med viljan att bli sedd. Är inte viljan att bli sedd ett vanligt inslag i rätt/felaktigt i politiken?

Anonym sa...

hej jag har läst din blogg nu och jag vill bara säga att om du kallar dom killarna i kommunförmäkige för gubbjävlar så e du själv en kärringjävel då

Helen sa...

tja, det skiljer väl en femtio år mellan de där gubbarna och mig, men visst....d et kan jag väl vara om du vill? var det något mer än bara mitt vasl av skällsord eller har jag fler synder som tynger min ålder?