lördag, mars 17, 2007

Tackar som frågar

Jag tänkte faktiskt att jag skulle börja följa med i den senaste och hippaste litteraturen, vilket jag tyvärr inte hunnit med som jag borde de senaste åren, med kurslitteratur och allt. Så när jag var och handlade på Willys i Lund (när jag fortfarande bodde på norr alltså) hittade jag en bok som såg underhållande ut.

Tackar som frågar
av Jennie Dielemans har en man iförd en rosa kanindräkt på framsidan. På baksidan läser jag att det är en förortsskildring. Fem familjer med olika bakgrund ska jag få följa, och Jennie Dielemans fångar den skitiga och småtrista vardagen får jag veta av en recensent på Länstidningen Södertälje. Dessa faktorer är helt klart tillräckliga för att fånga mitt intresse och jag köper den billiga pocketboken - jag ger mig i färd med att läsa sådant som alla andra läser, sådant jag kan hitta på snabbköpet. Ingen anal metalitteratur som visserligen har sin charm den också, utan litteratur som faktiskt når ut till folk. Var länge sedan som jag senast läste något sådant...

Jag läser boken, följer de fem familjerna i deras "småtrista" vardag (även om den som berättelse i Dielemans våld så klart inte är trist över huvud taget, för ja - hon kan verkligen fånga saken). Och så kommer jag till bokens slut och läser snopet: "Vad hände sen? Läs mer på www.tackarsomfragar.se". Det här är fantamej revolution! Jag ska helt klart köpa fler böcker som alla andra läser!

Inga kommentarer: