måndag, mars 05, 2007

Årstidsväxling

I helgen höll Sveriges radikalaste och snart största SSU-distrikt, SSU-Skåne, distriktårskonferens. På Sofielundsskolan i Malmö behandlades ett fyrtiotal motioner, det socialpolitiska kapitlet i distriktets politiska manifest samt kapitlen demokrati-, arbete-, och internationell solidaritet i SSU-förbundets politiska handlingsprogram. Och som vanligt fattades många kloka och, i undertecknads tycke, ett och ett annat mindre klokt beslut. Den samhällsomdanande politiken, kritiken mot kapitalismen och USA-imperialismen befästes dock ännu en gång - och just så skall det vara!

Även sedvanliga årsmötesärenden såsom val av ny styrelse avhandlades. Undertecknad, som inte ställde upp till omval, avtackades med en rejäl verktygslåda och Richard Scarrys pedagogiska bok Truckförare och äppelplockare och andra som jobbar. Det var visst någon vänskaplig pik om riktiga och oriktiga jobb... Boken kommer att läsas med förtjusning!

För övrigt kan noteras att den sol som sken i Malmö igår var den första i år som orkat värma kinderna, att den rödgröna oppositionen leder över högern med över 17 procentenheter och att snödropparna äntligen har kravlat sig upp ovan jord. Dessa företeelser kan endast sammanfattas på ett sätt:

Våren är här!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att skånedistriktet är större än Södra Älvsborg kan kanske hända. Men radikalare? Det vet jag inte riktigt förståe. ;-)

Egentligen är den här kommentaren bara ett skamlöst sätt att göra reklam för min egen blog:

www.permanentreform.blogspot.com

Läs den. Bli förvirrad. Köp Treo...

Daniel sa...

Skojar du med mig? :) Skåne är per definition radikalast! Du får nog styrka detpåståendet på något sätt.

Jag har läst men inte blivit förvirrad. Och jag tog ingen treo - jag tog en panodil istället.

Jonas Ryberg sa...

Till vänster om Skåne finns bara avgrunden.