fredag, mars 09, 2007

Dumma liberala miljöpartister!

Jag har tidigare skrivit om en rödgrön reda inför 2010. Jag tror fortfarande att en sådan är möjlig. Men utsikterna har försvårats sedan miljöpartiet förkunnat att de stödjer utförsäljningarna av de statliga bolagen med undantag för SBAB. Detta utan några som helst argument, andra än rent ideologiska. Borgerligt liberala sådana.

Att sälja ut bolagen är att minska statens nettointäkter med ungefär 10 miljarder kronor om året. Då måste vi spara -vi måste ta de pengarna någonstans ifrån när vi budgetförhandlar 2010. Jag undrar var, Peter Eriksson och Maria Wetterstrand. Blir det urskogen, djurskyddet eller miljöbiståndet som får stryka på foten?

Detta är inget jag glädjs åt. Urskogen skall vara kvar, djuren har rätt till ett värdigt liv och miljöbiståndet är en viktig investering för framtiden. Men som man bäddar får man faktiskt ligga. Och ödmjukhet passar sig - åtminstone när man som parti med fem procent av rösterna skall förhandla med ett parti som stödjs av trettiofem procent av väljarkåren, ett parti som inte har mycket till övers för högerregeringars knähundar och kapitalets lakejer!

3 kommentarer:

Tourbillon sa...

Hmm... ja, dumt. I allra högsta grad.

Vi kommer att sakna dig nästa vecka i Norrland :(

Heiti Ernits sa...

Inte alla miljöpartister stödjer detta; det finns många vinster med att ha en delvis statligt ägande i "nyckel" företag....

Daniel sa...

Hej! Kul att du läste inlägget. Jag var ganska arg när jag skrev det men står alltjämt för innehållet.

Jag är medveten om att åsikterna är delade i (mp) i denna och andra viktiga frågor som privatskolor och arbetsrätt. Det jag beklagar är att det för mig som utomstående tycks som att den borgerligt liberala falangen i mp har vuxit sig stark på sistone.

Jag vill påstå att en mycket stor portion av det motstånd som finns i (s) mot ett mp-samarbete härrör från mp:s politik i dessa områden.

Så därför: upp till kamp för det statliga företagen ;)