söndag, februari 11, 2007

Utbildning - en marknad som vilken som helst?

I tisdags såg jag på Svt:s debattprogram argument. Och jag fick då lust att gråta en skvätt. Ämnet för dagen var den massiva marknadsföring som gymnasieskolorna tydligen ägnar sig åt. Utbildningen, en hörnsten i den socialdemokratiska välfärdsmodellen, har omvandlats till en marknad där företag såväl som kommuner tävlar om att roffa åt sig de skattekronor som följer varje elev. I debattpanelen satt en rektor för en privatskola och talade sig varm för rätten att marknadsföra sin "produkt". Där satt också Jan Björklund (fp), och hemskt nog skolminister, och upprepade sitt mantra om "valfrihet" och "konkurrens" - trots att han villigt erkände att reklamen för skolvalen har gått för långt. Han ville ha etiska regler för denna!

Det är en sorglig betraktelse att göra såhär i början av 2007: ett Sverige där utbildning har blivit handelsvara och elever har blivit kunder, ett Sverige där "valfrihet" och "konkurrens" men inte "kvalitet" präglar debatten om skolan. Så var det väl ändå inte tänkt?

Konsekvenserna av detta nya system har inte heller låtit vänta på sig. Segregationen har brett ut sig och flera kommuner brottas med stora ekonomiska problem på grund av privatskolornas framväxt. Sverige riskerar att gå en framtid till mötes där barn och ungdomar från olika bakgrund och klasser inte umgås och utbildas tillsammans.

Låt skolan vara en fristad från vinstintressen och konkurrensmentalitet. Låt den vara ett forum för lärande och för gemenskap över klassgränserna. Och låt den slippa tänka kunder och reklam - låt den få tänka elever och en bra utbildning!

Inga kommentarer: