lördag, februari 24, 2007

Salut!

I torsdags bestämde jag mig: Jag ska lära mig franska! Fast någon välgenomtänkt plan har jag inte; jag är inte inskriven på någon kurs och jag har inga läromedel. Men det får faktiskt bli en senare fråga. Man kan ju faktiskt lära sig en hel del ändå! (Tack Caroline för hjälpen!):

être (vara) i presens efter person:

je suis//tu es//il est//elle est//nous sommes//vous êtes//ils sont.

noll till tjugo:
zéro, un, deux, trois, quatre, cinq, six, sept, huit, neuf, dix, onze, douze, treize, quatorze, quinze, seize, dix-sept, dix-huit, dix-neuf, vingt.

Därutöver kan jag några färger, veckodagarna, samt jordgubbe (fraise) och ost (fromage).

Men nu får det räcka för idag - au revoir, à demain!

2 kommentarer:

Pravda daily sa...

Daniel! Nous, le royal Bergsbo te souhaite une bonne chance avec tes etudes fracophones.

Tourbillon sa...

Varsågod :)