torsdag, januari 01, 2009

Stand by me

Gott Nytt År på er!

Må 2009 blir det år när vänstern reser sig ur askan från finanskrascherna. Må 2009 bli det år när insikten om klimatkrisen äntligen ser till att ord blir handling. Må 2009 bli det år när rasism och främlingsfientlighet förtvinar och dör. Må 2009 bli det år när Mona Sahlin överraskar och tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet bygger de rödgröna till ett från borgerligheten väsensskilt samarbete beväpnad med en politik som på allvar utmanar det nya hårda och kalla Sverige vi ser oss träda in i. Må 2009 bli det år när acceptansen tryter för det ekonomiska system som tillåter att 30 000 barn dör varje dag i svält, att 1 miljard människor lever på mindre än 1 dollar om dagen och att 2 miljarder saknar eller har begränsad tillgång till rent, friskt vatten. Må 2009 bli ett progressivitetens, rättvisans, jämlikhetens och frihetens år.

Och om så ändå inte sker - vilket jag fruktar - låt oss åtminstone stå enade emot. Låt oss i alla fall bjuda motstånd. Och låt, som allra minst, mig och dig känna att vi har någon som kommer att stå vid vår sida. Här är "Stand by me" med bidrag och inslag från hela världen:

1 kommentar:

Catti Ullström sa...

Mmm... jag tänkte först skriva att man kan ju alltid hoppas. Men så ångrade jag mig. Mitt favoritcitat av Aung San Suu Kyi är det när hon förklarar att hon inte är så förtjust i tendensen att hoppas. Hon menar att om vi bara hoppas, om hopp bara är hopp, blir vi passiva och då kommer den förändring vi hoppas på aldrig att bli mer än ett hopp. Agera mer, hoppas mindre.