söndag, december 28, 2008

Sluta mörda, Israel!

Så var det dags igen. Israel bombade i går det pinade palestinska folket på Gazaremsan. Omkring 200 människor dog - eller mördades. Det hela beror naturligtvis på hur man ser det. Men oavsett detta så är det ett faktum att palestinierna är den svagare parten i målet. Visst har varje israel rätt att leva i frihet och trygghet, men följande tål likväl att tänkas på: på varje mördad israel går det fem eller tio mördade palestinier. Det är palestinier som systematiskt förtrycks, politiskt, socialt och ekonomiskt. Det är palestinierna som trängs tillbaka från mark och vatten. Det är palestinierna som nu i dagarna får huka under Sions kalla stjärna - eller som Björn Afzelius skrev och sjöng en gång:

Och under Sions kalla stjärna
såg jag småflickor som fallit
med blodrosor med på blusarna
där kulorna trängt in.
Under Sions kalla stjärna
såg jag samma blanka terror
som jag minns den
från Warszawa och Berlin.

I marginalen noteras att socialdemokraterna fördömer attacken. Den kallas "brutal".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det var Hamas och palestinierna som bröt vapenvilan genom att skicka 200 raketattacker mot Israel.

Israel förvarnande sedan civilbefolkningen för en attack mot Hamas-mål i Gaza. Få personer utan anknytning till Hamas har därför dödats av Israel.

Det var palestinierna som bröt avtalet - nu försöker de skylla upptrappningen av konflikten på Israel.

De förtjänar sitt öde.

Anonym sa...

Om Sverige bombade Röda Torget med 200 raketer skulle du bli förvånad om Ryssland attackerade Sverige då, Danielsson?

Saladin sa...

Vilken usel barnslig och falsk argumentation av de anonyma fegisarna. "De började, jag satt och gjorde ingenting." Ren och skär lögn som motbevisas av alla brott Israeliska staten stått för mot den palestinska befolkningen. Vilken vidrig bestialisk människosyn! Det är samma typ av människor som dessa anonymer som stjäl din bil, våldtar din fju, mördar dina barn och beskyller dig för att ha motiverat det genom att du föddes.

Daniel sa...

Till Anonym 1:

Jag har aldrig påstått att Hamas är en hemtrevlig rörelse, och jag har aldrig försvarat raketer mot Israels civilbefolkning, men jag har heller aldrig respekterat dem som tycks tro att konflikten utkämpas med likvärdiga medel och med likvärdiga förluster. Så länge Israel är den starkare parten och så länge det är palestinierna som lider mest, så länge har vi i omvärlden en förbannad skyldighet att skydda dem från övervåld och från förtryck. Du gör det alldeles för lätt för dig.

Till Anonym 2: Eftersom frågan är så medvetet retoriskt ställd förtjänar den knappast ett ordentligt svar, men här är det i alla fall: nej, det skulle jag inte. Men om nästan hela Sverige vore ockuperat, om svenskar norr om Göta kanal inte skulle få hälsa på sina släktingar söderut, om de som trots allt fick passera kanalen tvingades till förnedring och ständiga visitationer, om en ockupationsmakt hela tiden utvidgade sitt territorium i strid med Världssamfundets beslut och tog över mark och vattenkällor, om hundratusentals östgötar och dalmasar levde i tält i flyktingläger i skogarna i Norge och Finland, om en mur skulle resas och skilja mor från dotter och bror från syster, då skulle jag inte bli förvånad om måttet var så rågat för många i Fagersta, i Borgholm, i Varberg och på andra ställen att de till sist tog till vapen och inte alltid folkrättsligt använde dem. Jag skulle till och med förstå dem om än inte alltid hålla med. Och jag skulle definitivt kräva av omvärlden och FN att militär sattes in för att stoppa övervåldet och för att se till att inte ockupanten i jämn strid bröt fler internationella lagar.

Jag tror att det knappast finns någon svensk som inte skulle hålla med om det resonemanget. Varför de tänker annorlunda när det gäller palestinier har jag både lätt och svårt för att förstå.

Spettan sa...

Bra skrivet Daniel.
Tänkte på det du skrev i PGs blogg och jag var väl inte jätteanalyserandes när jag skrev där. Det jag menade är bara att det känns som om vi tappat mycket i denna frågan.
Tycker kanske främst att det var under GPs tid som partiledare.

Det var inte meningen att låta spydig på något sätt utan bara en uppmaning om att partiet måste ta tag i den.

Kram så länge.
PS. gillar er blogg=)

Daniel sa...

Tack, Jeanette! De vänliga orden värmer.

Jag är inte alls oenig med dig, men så kände jag till det aktuella uttalandet och tänkte att du kanske inte hade hunnit se det.

Kram
Tack - jag gillar din blogg!

Anonym sa...

Jag har själv skrivit om det här i min egen nyårstext.

Ett bättre nytt år!