fredag, januari 25, 2008

P-pillers skamfilade rykte får upprättelse - jasså?

På SVTs nyhetssändningar imorse fick jag höra att p-piller skyddar mot äggstockscancer. SvD tolkar detta som att p-pillrenas rykte nu fått upprättelse.

Vad de dock inte går närmare in på, men ändock nämner (precis som de gjorde på TV-nyheterna), är att de andra bieffekterna kvarstår. När SvD säger att det är bevisat att pillrena funkar som cancerbotemedel (eller förebyggande medel) så blandar de inte in det de själva senare lyfter fram i ett kort citat i artikeln: risken för bröstcancer är fortfarande högre om man äter p-piller. Vilket bra botemedel; det hjälper mot en cancerform men framkallar en annan.

Sen ska vi ju inte tala om alla andra biverkningar som finns: kvinnor blir nedstämda (både ledsna och arga), de blir mindre kåta (vilket visserligen skulle kunna ses som positivt då målet är att inte bli gravid - dock tycker jag att man i såna fall missar tanken med att man ska kunna njuta av sex utan att bli gravid) och allt vad som händer är också grunden till att manliga p-piller inte släppts ut på marknaden. Män skulle aldrig gå med på att pilla i sig saker som framkallar det p-piller framkallar hos kvinnor. Min fråga är: varför ska kvinnor?

3 kommentarer:

Catti Ullström sa...

Helt rätt fråga att ställa, varför ska vi? Jag vägrar.

Lime sa...

Om det kom ett p-piller för män så skulle jag överväga att börja ta det.

Helen sa...

Ja, det är bra att män kan tänka sig att överväga detta (för jag antar att du tillhör det könet?). Men det är det som är själva grejen: det handlar ofta inte om ett övervägande på det sättet hos kvinnor eller tom unga tjejer.

Jag vänder mig egentligen inte mot p-piller helt och hållet; jag tror att de hos en del tom kan ha hälsosamma effekter, snarare än ohälsosamma. Det finns de som får bukt på problemaartad menscykel, de som istället för att få läskiga humörsvängningar blir av med desamma. Men detta är helt klart inte majoriteten av konsumenterna.

Problemet är att det, åtminstone när jag var tonåring och började äta piller, var en självklarhet att man som kvinna skulle äta dem. Ingen tid för eftertanke och övervägning här inte... Känns skönt att höra, i samband med artikeln jag länkar till i inlägget, att unga tjejer faktiskt tänker på biverkningarna...