fredag, oktober 19, 2007

Låt folket få bestämma II

Den nya EU-konstitutionen (alias fördraget) är klar.

Det talas i SvD om en ohelig allians för folkomröstning. Det är en märklig beskrivning. För min del anser jag att etiketten "ohelig" snarare tillhör den brokiga pakten mot att låta folket bestämma.

EU-minister Cecilia Malmström hänvisade i rapport imorse till att vi inte brukar rösta om fördrag i Sverige. Jag säger att nu är tid att börja göra det. I samma intervju hävdade Margot Wallström att det finns en risk att man inte röstar om det frågan egentligen handlar om. Jag menar att det är ett utmärkt argument för att förbjuda val överhuvudtaget.

För nästan två månader sedan skrev jag en längre text om detta. Det kan läsas här. Jag har samma argument och åsikter nu som då. I allt väsentligt handlar det om samma fördrag som förra gången.

Inga kommentarer: