onsdag, juni 20, 2007

Kaniner kan inte skutta

Jag hade precis gått med i SSU när en då cirka 45-årig herre sade till mig att man skulle rösta på moderaterna och att jag nog skulle komma att förstå varför man skall göra det när jag blev lite äldre och fick lite mer förstånd.

Det är en märklig kommentar. Dels förutsätter han att det politiska medvetandet, oavsett en persons politiska engagemang eller intresse, ökar med högre ålder, dels kommer dessutom skulle man bli mer högerorienterad. Dessutom säger han implicit att de som röstar borgerligt har mer förstånd än övriga (vad nu förstånd egentligen skulle innebära). Samma förståndige herre (föreställ er honom, han är mörkhårig med skägg och ölmage, rak i ryggen och ger ett självgott intryck) var det som, bland annat, satte upp lågt (cirka 30 cm högt) elstängsel runt sin morotsodling. Då kan inte kaninerna komma åt dem (kaniner kan i hans verklighet inte skutta, något som han trots att förståndet kommer med åldern inte hade förstått var fel, trots att jag redan då hade insett att kaniner skuttar).

Man tar sig för pannan. Jag frågade honom om han inte trodde att staketet var tämligen meningslöst eftersom kaninerna kunde tänkas hoppa över det. Han svarade att nej, de hoppar inte över det. Stängslet kommer att hålla dem borta.
Givetvis hoppade kaninerna över staketet. Givetvis blev jag inte moderat av att bli äldre. Givetvis har inte de som röstar borgerligt mer förstånd än de som röstar åt vänster. De har bara en annan åsikt helt enkelt.

Inga kommentarer: