söndag, juni 24, 2007

Bitterfittan

Tidigare i år gav Norstedts ut Maria Svelands debutroman Bitterfittan. Romanen lyfter fram känslor av bitterhet inför att vara kvinna och allt vad det nu innebär. Hon lyfter framtydliga exempel på hur kvinnor i vardagen förtrycks av män - hon gör det i skönlitterär form, men med hänvisningar till både Gudrun Schyman och till Carin Holmbergs Det kallas kärlek.

I romanens början satt jag och irriterade mig på huvudpersonen och tyckte att hon skulle sluta gnälla, precis som jag hört många andra kommentera samma bok. Men det dröjde inte länge förrän jag istället började identifiera mig med henne, och tog hennes gnäll på allvar.

Jag kan varmt rekommendera denna bok till alla som har haft ens en gnutta intresse för jämställdhetsfrågor - enligt mig ett måste i årets sommarläsning.

Inga kommentarer: