lördag, juni 07, 2008

En åsna eller en elefant i Vita huset? Nu börjar slutspelet

Nu är det slutgiltigt. Hillary har avslutat sin kampanj och uppmanat sina anhängare att stödja Barack. Jag kan knappast påstå att jag stött någon av dem i ordets egentliga mening. Dels därför att det trots allt är en intern amerikansk angelägenhet och givetvis även till stor del för att jag aldrig skulle komma på tanken att rösta på en liberal i ett svenskt val. Nu har dock USA ett finger med i spelet överallt i världen och deras politiska klimat är som det är, så givetvis föredrar jag en liberal framför en konservativ i det ovala kontoret. Lite tråkigt att det inte blev Clinton kan jag tycka då jag uppfattat det som att hon går aningen längre än Obama i sjukvårdsfrågan och är aningen mer vänster rent allmänt. Obama har ju å andra sidan lovat att ta hem trupperna från Irak skyndsamt...
Tyvärr tror jag inte riktigt på att någon av dem kan besegra McCain. Oavsett vad resten av världen tycker så är USA ärkekonservativt och jag tror att många amerikaner i mitten som tvekar över att rösta på en kvinna eller en färgad har lättare att då istället lägga sin röst på McCain än om republikanernas kandidat varit exempelvis Huckabee. McCain har ju trots allt varit kritisk mot Bush, något som han tidigare kritiserats hårt för men som nu är en tillgång.
När jag ändå var inne på ämnet USA:s närvaro i Irak kan jag passa på att tipsa om ett bra program jag såg på Kunskapskanalen i torsdags som går i repris imorgon söndag den 8/6 kl. 23:00 - det ingick i Kunskapskanalens dokumentärserie "Världen" och handlar om hur en journalist i Irak år 2003 arresteras av ockupationstrupperna och sedan får sitta nio månader i Abu Ghraib trots att det snabbt är tydligt att han är helt oskyldig. Det här är på inget sätt ovanligt i Irak; 90% av de amerikanerna fängslar och sen inte släpper på länge är helt oskyldiga till det de anklagats för. Och sen undrar de varför de inte hälsas som befriare...

Inga kommentarer: