måndag, maj 29, 2006

Det konservativa magasinet National Review har en lista över de 50 bästa högerinriktade rocklåtarna. Först blev jag lite irriterad över att hitta listan. Man är ju faktiskt en smula bortskämd med fet vänstermusik.

Till skillnad från kulturbloggen så finns faktiskt några av de låtar jag tycker är som fetast med på listan. Jag diggar till exempel Beatles Revolution eller The Kinks 20th Century Man - trots de värdekonservativa budskapen.

Men som en del av kommentarerna på Svenska Dagbladets artikel lyfter fram så har listförfattaren valt - medvetet eller omedvetet - att missa det ironiska i en del av låttexterna. Oavsett vilket så är listan klart läsvärd och rolig.

Apropå musik så rekommenderas den mer politiskt korrekta Neil Young med sin anti-Bush skiva "Living With War". Även Pearl Jams senaste platta med samma titel som bandnamnet är att rekommendera.

1 kommentar:

CV sa...

Många sånger går nog att tolka både rebelliskt och icke-rebelliskt. Men däremot konservativt ar jag svårt att tolka flera av sångerna som är med på listan.
För mig är ofta mer kommersiell pop vad jag klassar som konservativ musik, musik som gör lyssnaren passiviserad och endast fixerad på egen vinning.
RS
kulturbloggen.com