söndag, september 07, 2008

En lesbisk cirkus

Jag kunde inte bara undanhålla er den här krönikan i studenttidningen Lundagård av Mimmi Nilsson (1). Den är nyttig läsning långt utanför studentvärlden.

"En cirkus har kommit till universitetet och dragit ett tiotal nyfikna och häpna åskådare. Men det rör sig inte om någon vanlig cirkus. Nej, det är en lesbisk cirkus som jag och min flickvän högst ovetandes sätter upp genom vår omfamning i caféet på Språkcentrum, och där den stora finalen, huvudnumret, är en kyss. Vi tittar upp och möts av våra åskådares blickar som inte viker undan för våra. De står kvar som om det vore det mest naturliga i hela världen att med öppen mun och stora ögon betrakta två personer som kysser varandra.

Fattas bara sockervadd och ballonger.

Jag och min flickvän har länge varit medvetna om att om vi kysser varandra i offentliga miljöer så kan vi råka ut för saker; lesbiska kvinnor blir hånade, misshandlade och våldtagna. Vi har vant oss vid rädslan för våld. Vi har vant oss vid att folk fäller kommentarer om oss "..." Vi har vant oss vid att folk glor. Ändå, när jag tog med min flickvän till Språkcentrum för att visa henne var jag pluggar var jag naiv nog att tro att det skulle vara annorlunda. Om även du väntat dig högt i tak, i mer än ordagrann bemärkelse, så är risken stor att du blir besviken.

En gång yppade jag en högst kontroversiell åsikt, nämligen den att barnlitteratur generellt är heteronormativ och svarades av en kursare att 'Ja men vadå, ska man verkligen lära barn om sånt där?'.
Sånt där.
Såna som jag.
Såna där håååmosexuella.
Såna man kan stanna och titta på.
'Dem' man pratar bakom ryggen på eftersom de ändå inte finns bland 'oss'.
Men vi finns och vi är många. Och det ska synas. Så sätt upp din egen håååmosexuella cirkus i höst. Snart är vi kanske inte längre någon exotisk sevärdhet."

(1) Krönikan i dess fulla längd finnas att läsa här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

..."lesbiska kvinnor blir hånade, misshandlade och våldtagna."

Hånade? Kan hända.

Misshandlade? Ytterst ovanligt.

Våldtagna? Har det nånsin hänt?

Överdrifter är farligt.

Daniel sa...

Ett enda ord, ett enda slag och definitivt en enda våldtäkt är ett övergrepp för mycket. Om något är farligt så är det väl homofobin.

Bo Widegren sa...

Det som inte är en cirkus är att alla hetero går omkring hand i hand, pussas, kramas ja t.o.m. har en skön stund i en portgång. Men se det är ingen cirkus för de flesta som tycker att homosexuella par i motsvarande situationer bjuder på cirkusföreställning ty det hänger samman med fördomsfullheten som bloggaren så bra fångat.

Men så kommer det värsta att det ändå är ett begränsat antal homosexuella par som sätte upp cirkusföreställningar. Inte därför att de missunnar er hetero att glo på något så fint som kärlek. Nej bristen på kärleks-föreställningar beror på rädslan att drabbas av er fördomsfullhet ja t.o.m. fysiska övergrepp därför att cirkusföreställningen berört er illa. Och demokratin ger tydligen heteros rätt att förtrycka homosexuella och deras känslor.
Bo Widegren med www.s-info.se/bowidegren

Daniel sa...

Till Bo:

Det är så sant som det är sagt. Sorgligt nog.

Anonym sa...

Trött på offermentaliteten.