söndag, juli 27, 2008

"En statskupp i slowmotion" - ska vi beväpna oss?

"Jag hatar hela borgerligheten", vrålade Ebba Grön. Och jag håller med. Jag hatar högern för att den lägger hela sin kraft på att rasera välfärden, för att den försöker förvrida det närmast enhetliga stödet för den svenska modellen och för dess tal om "utanförskap", ty det är det första mentala steget från en uppfattning om ett "oss" till en om "vi och de".

I DN skriver journalisten Dan Josefsson välformulerat och överskådligt om de senaste 20 årens attacker mot välfärden - en statskupp i slowmotion - och om borgerlighetens försök till en attitydförändring hos folket, från sammanhållning till konkurrens. Slutsatsen är försiktigt positiv: svenskarna tycks stå emot högeroffensiven. Men ändå - när jag betänker allt borgarna har gjort i synnerhet efter regeringsskiftet - blir jag så arg att jag nästan undrar om vi inte också borde, återigen med Ebba Gröns ord, "beväpna oss".

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jajamänsan, tillbaka till Sovjetunionen!

Daniel sa...

Vill du dit är det din sak. För närvarande är du i gott sällskap med den borgerliga regeringen och dess FRA-lag.

Anonym sa...

Ubnder de sista 20 åren regerade vi 15. Förgäves eller medskyldiga?

Klarar vi inte av en verklig självkritik, så får vi väl ägns oss åt sagoberättande och klantiga blair witch projects.

Anonym sa...

Jag uj uj uj vad hemsl högern är. Tänk att man kan sänka skatten för arbetare. Det är så ORÄTTVIST! Varför ska de som jobbar få ta hand om sina pengar. Det ska ju staten göra.

Usch för borgarna. Tur att Måna är så rättvis. Hon är nog världens mest rättvisa människa.

Anonym sa...

Läs Andreas Berghs bok "den kapitalistiska välfärdsstaten".

Daniel sa...

Anders:

Mitt svar på din fråga lyder: partiet är medskyldigt. Självkritik är bara förnamnet på vad som skulle behövas. Partiledningen har i flera avseenden bedrivit en borgerlig politik och negligerat jämlikhetsidealet. Faktum är att jag så ofta skrivit om detta att det blir närmast komiskt när du efterlyser mer av självkritik från den här bloggen...

Till Oscar: Mona Sahlin lämnar en hel del i övrigt att önska (se ovanstående svar). Men det högern gör nu är direkt skamligt: man ökar orättvisorna (se bland annat oberoende riksdagens utredningstjänsts rapporter beställda av oppositionen) utan att för den skull vare sig bota sjukskrivna, få dem tillbaka i arbete eller minska arbetslösheten. Istället pekar nu nästan alla makroekonomiska siffror åt fel håll. Regeringen hade världens chans. Den tog den inte - istället prioriterades enorma skattesänkningar för de redan rika.

Till Anonym:
Jag har läst den, jag har lyssnat till författaren. Jag håller inte med. Har du läst Josefssons artikel i DN?

Anonym sa...

Hej Daniel,
Min mening var inte att avkräva dig självkritik eller en självkritisk hållning. Jag avsåg partiet som helhet, både i sitt inre liv och i offentligheten. Jag tycker att det finns en förunderlig överslätande inställning till analysen av 90-talskrisen, den faktiska politiken och det sätt som den genomfördes på. En aning mera "kremnologi" när det gäller vad som hände i partiets inre krets inför kongressen 1996 skulle klargöra en hel del.

Du har så väldigt rätt när du säger att det handlar om jämlikhetsidealet. Det fick ställas i skamvrån för att Persson skulle få briljera.

Daniel sa...

Anders:

I så fall är vi helt överens i denna sak!

Anonym sa...

ja, står am konstitutionen har rätt vapen avsätta diktaturer
och outsourcing mm idag (inte nöjd med offentlig service = polisutredningarnas frekvens så...)



Lite som "Italienare" spagettimaffia om munnen och rov av flikor och enkla pengar som Milano = sätter på småtjejer (känt i media länge, reportage etc) och "villa skön idiot a´la medici"
Kula i huvudet på många mördare, vatikanskistövlar och hycklare
Skratta ut skitstövlarna som Livets ord= skrattfest åt packet och "över lagen" Berlusconi idioten (EU korruptionsregler bla nyligen i Bul tror jag). Utnyttjar varenda bidrag och "ulvar i fårakläder".


Ang Ulf Ekman
Det är ju en jävla bluff. Om man har minsta erfarenhet och insikt.
Tex tv-podium inför valet med Alf Svensson och skrattade åt Göran Persson (och själv arbetarintervju och "skryter om det").
I kontexten "åkte till usa och studerade till pastor/präst" och 80-t nyl anda med bla förakt för kroppslig svaghet (wikipedia el dyl, dvs bluff tolkar "sjukdom är ondska").
Religionsförbudsandan i grundlagen tex tillhörighetsförbud (barnverksamhet etc i svenska kyrkan).
Uppsala etc och brottsrekvisit triggning i miljön (ärkebiskopsstift etc)
Skulle ju väck liksom monarkin för länge sen
OCH SEN INTE DÖMA ALL FÖR EN SKITSTÖVEL SKULL - jag menar så det slår åt invandrare, kriminella och allmänhet etc.
Men kristna och religiösa - utnyttjar ju bla bidrag, samhället mm för något som inte är sant (beprövad erfarenhet, tredje uppgiften för högskola).
Poiis och militär ska ju skydda landet för inre hot.
jag anser att det är det - liksom många vetenskapsmän etc.
Säga "Jesus är och kräver..." (evigt liv)=
då får man ju ha starka skäl, posiitoner som det var förr - dödsstraff förr i tiden (då religionen inte var en privatsak eller lättsamt).
Jfr demokrati (majoritet) inte vill ha det=
underagenter mm skulle helt enkelt likvidera/döda skitstöveln UlfEkman.
Större bluff i Sverige.
Sagt tex "gillar inte när det klirrar men när det prasslar".
I kristen kontext leeende ulv i fårakläder. Sen personlighetspsykologi= granska och bedöma kring livets ondska (skitstövlarna , känt för det).
Kontakter med ryssar och israeler...
2 fall av bedrägeri (huset 6,6 milj som sagt och något i usa som jag läste på jinge - ej läst mer kring universitet el dyl).
Flera brottskategorier kring det ekonomiska området (sakrätt mm).