tisdag, augusti 28, 2007

Skräpmat

Efter en hel sommar med bönor bestämde jag mig för att festa till det lite efter jobbet igår, eftersom det åtminstone trillat in några hundralappar på kontot. Jag gick och köpte en hamburgertallrik. Så här i efterhand kan jag ju konstatera att efter en sommar med bönor är det en mycket dålig idé, jag känner mig fortfarande smått illamående.

Jag tycker att vi borde följa New Yorks goda föredöme och förbjuda transfetter på restauranger. Och så borde vi höja skatten på saker med mycket socker och dåligt fettinnehåll. Det tycker jag är en bra idé; fattar inte varför vi bara sköt upp den diskussionen?

4 kommentarer:

Daniel sa...

Jag är definitivt för en sockerskatt! Men det finns ett problem: höjs skatten på socker kommer tillverkarna att proppa produkterna fulla av suckralos och aspartam. Det kanske inte heller är någon lysande idé. Man kan nog komma runt problemet genom att istället införa en sötskatt!

Helen sa...

tihi... ja nåt måste ju gå att göra iallafall

Anonym sa...

En enkel lösning är att inte äta det man inte vill ha. Det är så typiskt vänster att vilja tvinga på andra sina åsikter. Otroligt.

Daniel sa...

Socker och mättat fett är idag relativt sett mycket billigare än fibrer och fleromättat fett. Nötfärs är dyrare än fläskfärs, vita limpor är dyrare än mörka diton. Frukt och grönt är sällan billigt men däremot chips och godis. Marknaden har därmed redan bestämt vad vi skall äta. Resultatet är ohälsosamt.

Det enda som är otroligt är att många människor identifierar ett allvarligt problem utan att vilja göra något åt det! Friheten i att hålla sig frisk är större än att köpa billiga chips!