lördag, juli 28, 2007

Kulturhuvudstadssatsning 2014

Gräsrotskulturarbetare kritiserar satsningen och säger att det är en elitsatsning. Dick Harrisson gnäller på att det inte finns någon finkultur.

Vad tycker ni? Vad är egentligen kultur? Hur ska kulturpolitik föras? Vad är viktigt? Vem har rätt?

Förhoppningsvis har jag inom en snar framtid tid och ork att sitta ner och berätta för er vad min syn är.

Tills dess kan ni ju kolla in Sydsvenskans artikelserie om kulturhuvudstadssatsningen. Som litteraturvetare är jag ju tyvärr van vid att lägga märke till ordformuleringens värderingsmönster (typ nåt sånt, nån kanske fattar vad jag menar) - till de pyttesmå detaljerna i hur man uttrycker sig. Jag skriver tyvärr, eftersom jag tycker att det är tråkigt att hela artikelserien är så negativt vinklad. Tittar man på bara innehåll är det ju inte nödvändigtvis så - de lyfter ju faktiskt upp en del satsningar som gjorts.

Min personliga favorit är nog Litteralund.

Och just det: när jag sa till journalisten att jag tyckte att den femte friheten var ett bra komplement till de ekonomiska friheterna som finns inom EU, då sa jag också att jag tyckte det för att jag var väldigt kritisk till att vi skulle ha en massa ekonomiska friheter som det centrala...

2 kommentarer:

Catti Ullström sa...

Kulturpolitik är egentligen ganska knepigt, eftersom begreppet kultur kan innebära så otroligt mycket. Däri också konflikten. Vems kultur ska prioriteras. Spontant skulle jag säga att det måste finnas någon slags balans, mellan nytt och gammalt och mellan det som kallas fint och det som somliga fnyser åt. Det var egentligen inte det jag tänkte kommentera, jag vill bara konstatera att Dick Harrison är en man med ett enormt ovanifrån perspektiv, på ALLT (uppenbarligen också på kultur). Han är jättekunnig på allt vad medeltiden heter men den enda svenske kände historiker med taskigare historiesyn är Herman Lindquist, och han räknas inte ens riktigt.

Helen sa...

Haha, instämmer helt! Snacka om "ovanifrån" när det enda som verkar räknas som "kultur" är oper och balett...