söndag, juni 07, 2009

Valprognos - skriv in din egen i kommentarsfältet!

Först och främst: Rösta i dag. Rösta rött. Kryssa Anna Hedh, femte namn på Socialdemokraternas lista!

Här kommer min prognos. Förändringarna inom parentes är jämfört med förra valet.

Röstandel Mandat
(M) 20,5 (+2,3) 4 (+/- 0)
(C) 5,8 (-0,4) 1 (+/- 0)
(FP) 11,5 (+1,7) 2 (+/- 0)
(KD) 4,7 (-0,9) 1 (+/- 0)
(MP) 11,0 (+5,0) 2 (+1)
(S) 26,8 (+2,2) 6 (+1)
(V) 6,5 (-6,3) 1 (+/- 0)
(PP) 7,2 (deltog ej) 1 (deltog ej)
(JL) 2,5 (-12,0) 0 (-3)
(SD) 2,1 (+0,9)
ÖVR 1,4

Jag är mest osäker på Piratpartiets siffror, följt av Folkpartiets, Miljöpartiets och Junilistans. Socialdemokraterna kan också gå både sämre och bättre än vad jag tror här.

Hur tror du att det blir?

DN, SvD, Expressen, Aftonbladet

5 kommentarer:

Enn Kokk sa...

Det var faktiskt, med några smärre avvikelser, en riktigt bra prognos.

Daniel sa...

Ja, faktiskt! Jag överskattade Moderaterna och underskattade Folkpartiet genom att inte våga tro på en så stark Paulseneffekt.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet drog jag nog upp en smula på grund av önsketänkande.

Jag tryckte medvetet upp SD, men uppenbarligen inte tillräckligt mycket.

Jag är överraskad av FI:s framgång. Skulle faktiskt tro att det handlar om en Bennyeffekt.

Jag kan också konstatera, oavsett om Hedh kommer in eller inte, att det var klokt av oss att stödja henne. Jag antog att Ulvskog skulle få de kryss hon behövde ändå. Även om Hedh inte skulle komma in på personkryss är jag glad för att hon fortfarande ligger på plats nummer tre eller fyra. Jag gratulerar också Ulvskog till kryssframgången. Hon är värd den.

Catti Ullström sa...

Ang Fi så tror jag inte så mkt på det där med Benny-effekten. Nu har jag iofs inte kollat efter men jag misstänker att Fi är stora i min del av landet, bland akademikerkvinnor främst. Jag tror nog mest att det handlar om intensivt kampanjande på universitet och högskolor från Schymans sida, och sen är hon en tämligen stark person vilket gör sitt, inte minst i det här valet. De är också det enda parti som drivit jämställdhet och feminism som valfrågor, trots att det i en massa olika analyser av olika slag sades att just de frågorna är viktiga för den osäkra gruppen akademikerkvinnor 25-40 (som ofta tränar på gym, enligt 68:an).

Sen tror jag att Anna kommer in. Det måste hon göra.

Enn Kokk sa...

Kom ihåg att kryssen, när det gäller in eller ut, får betydelse först om man lyckas få minst fem procent av kryssrösterna. Så Anna kommer nog in. Men det vore ju roligt om hon, när det gäller just personkryss, hamnade något snäpp över sin placering på listans femte plats.

Daniel sa...

Till Catti:

Jag tror att det kan ha haft betydelse att Benny gav de där pengarna. Det gav bred uppmärksamhet åt FI i slutet av valkampen och fler kanske kunde tro eller hoppas på ett så starkt stöd för att partiet att det var meningsfullt att verkligen rösta på dem. Däremot tror jag inte att Benny i sig av politiska skäl gav många röster till FI.

Till Enn:
Jag vet. Jag uttryckte mig litet korthugget. Det jag menade var att jag noterar att hon, även om hon inte har tillräckligt med kryss för att komma upp sig på listan, så är hennes kryssandel ändå - än så länge - den fjärde största.