fredag, februari 15, 2008

Dåligt rykte?

John Giacobbi, VD för nån advokatbyrå som nu hjälper en massa gamla artister som tydligen är missnöjda på att de inte kan leva på saker de gjorde när de var 20 att stämma Piratebay, menar att Piratebay ger Sverige dåligt internationellt rykte...

Jag vet inte riktigt, men jag tycker nog att Piratebay ger oss gott rykte precis på samma sätt som andra socialt revolutionära grejer vi gjort genom åren. Det där så kallade välfärdssamhället, med vård, skola, omsorg - allt handlar om att dela med sig och om att man ska få ta del av samhällets nödvändigheter vare sig man har ett välbetalt jobb eller inte. Den fildelningskultur som piratebay i det här fallet representerar borde enbart ses som någon sorts förlängd arm av detta samhälle - för visst måste väl även kultur ses som en samhällets nödvändighet?

Nej, det jag skulle säga borde ge Sverige dåligt rykte är den nedläggning av välfärds-och-dela-med-sig-samhället som både den nuvarande och den förra regeringen ägnat sig åt. Att vara på väg mot någonting som är bra, för att sedan rusta ned allt som ledde mot målet på grund av någonting som man lite underligt kallar för "valfrihet".

Så nu måste jag "välja" att betala för mitt kulturintag, annars är jag brottsling. Nu måste jag "välja" att placera mina barn i en skola som ligger obekvämt långt borta om jag vill ge dem en utbildning värd namnet; detta för att vi tydligen inte ska satsa på att ALLA skolor ska vara bra längre. Undrar just hur länge det dröjer innan jag blir så illa tvungen att "välja" att inte gå till doktorn då jag är sjuk eftersom jag inte har råd med det?

Att piratebay skulle ge Sverige dåligt rykte? Pytt, säger jag. Det enda sättet de skulle ge oss dåligt rykte på, det är genom att påminna världen om att vi som land en gång var på väg mot någonting bra, och nu har avvikit från den vägen. (Och för övrigt - eftersom vi avvikit från den fina vägen - så är det väl inte längre vi som står som värdar till den fina webtjänst som Piratebay erbjuder.)

1 kommentar:

elsueco sa...

Helt rätt - tack för snabb reaktion. Den bärande grundidén med Internet är ju inte bara fri information. I förlängningen också ingår självklart kulturella alster av alla slag. Konstigt att det kan skrämma någon. Jag tycker vi skall vara stolta över TPB och Piratbyrån.