lördag, augusti 05, 2006

Vad är det egentligen för nytt med de ”nya” moderaterna?

Fram tills nu har jag misstänkt att det nya helt och hållet handlar om att man till skillnad från förut döljer det faktum att man vill krossa välfärdssamhället. Men så läste jag en partiledarintervju med Fredrik Reinfeldt i Sydsvenskan idag. Och den borgerliga tidningen hade satt som rubrik att om borgarna tar makten får svenska folket mindre pengar; hela kontentan i Reinfeldts intervju verkar gå ut på att han ska sänka den ekonomiska situationen för folk utan trygga anställningar i botten – och så ska han dessutom, tillsammans med Maud Olofsson, göra det mycket svårare att få en trygg anställning. Så jag verkar haft helt fel i min syn på det nya hos ”nya” moderaterna; de försöker inte alls dölja nedskärningarna i välfärden… så vad som då är tänkt ska vara nytt, det går helt över mitt förstånd. Kanske har det att göra med att de nu, förutom dålig politik, också börjat syssla med dålig schlager. (Och för det tipset tackar vi Nils.)

Inga kommentarer: