tisdag, augusti 26, 2008

Konvent på VHS

Eftersom jag jobbar på dagtid tvingas jag spela in sändningarna på SVT24 från Demokraternas konvent i DenverVHS, lite ironiskt med tanke på att alla talare där betonar framtiden... Nåja, nu har jag tagit mig igenom dagens tre inspelade timmar och tänkte blogga lite om det.

Mycket trevligt att SVT sänder från de amerikanska konventen och inte bara visar klipp i nyheterna - jag har aldrig sett det på riktigt tidigare, bara i dramaserien "Vita huset". Tråkigt däremot att SVT klippte av sluten på Jesse Jackson Jr. och den republikanska kongressmannen Jim Leechs tal med nyhetssändningar, det var ju ändå samma nyhetsinslag som visats hela förmiddagen.

Även om det var lite väl mycket propagandavibbar över hela upplägget (jag föredrar våra svenska kongressförhandlingar) så var konventsförfarandet ändå sevärt. Jag blev speciellt berörd av hyllningen till den cancersjuke senator Ted Kennedy och dennes tal och av Michelle Obama. Den senare har jag vetat mycket lite om innan men efter att ha sett henne framföra sitt tal på ett mycket imponerande sätt så inser jag att hon kommer bli en mycket tongivande person i en eventuell Obama-administration.

Allt är givetvis inte frid och fröjd i mina ögon. Ett populärt ämne i talen var att ideologi är ovesäntligt och att samarbete och resultat är det viktigaste. Ok, självklart är konkreta resultat det viktigaste men enligt mig så behövs det en tydlig ideologisk konpass för att veta vilka resultat som är önskvärda...

Sist så slog mig en deprimerande tanke. Om Demokraterna inte lyckas vinna nu, och låt oss inte glömma att Republikanerna aldrig kan räknas ut i amerikansk politik, när kommer de då lyckas nästa gång? Så mycket hype som byggts upp kring Obama som den som kan engagera tidigare ointresserade grupper, vad tusan händer med Demokratiska partiet om det inte blir han som installeras i januari? Kommer Obama då tyna bort från rampljuset som John Kerry, bli en ny Al Gore eller försöka igen 2012? Låt oss hoppas att vi aldrig behöver få veta det!

Inga kommentarer: