tisdag, december 04, 2007

Klass, kontroll x II och personlig integritet

Idag har jag suttit på min kammare och studerat leversjukdomar. Det är ett mycket intressant men komplicerat ämne, och därför har jag då och då gjort utflykter på internet. Reflektionerna om de texter/artiklar jag läst återfinns nedan under respektive rubrik.

Klass
Svenska Dagbladet och Sydsvenskan rapporterar om en undersökning som visar att den rikaste procenten av svenskar äger hela 30 till 40 % av befolkningens samlade förmögenhet. Det rör sig om i runda slängar 1 800 miljarder kronor. Den summan skulle, som en jämförelse, räcka för att finansiera hela den svenska polisen i 60 år. Utvecklingen mot ökade klyftor påbörjades redan i början 1980-talet, accelererade under slutet av 1990-talet, bromsade in under förra mandatperioden men har nu på grund av högerregeringens politik åter tilltagit - så till den grad att vi nu ligger nära amerikanska förmögenhetsförhållanden. Undersökningsresultatet är inte förvånande, men mycket upprörande. Detta måste få ett slut - ekonomisk jämlikhet nu!

Kontroll - I
DN Ekonomi och Sydsvenskan skriver idag om om att den tidigare omskrivne svart- och rödhårige montören nu till slut har fått sparken. Det är helt enkelt för jävligt!

Kontroll - II
Dagens enda egentliga trevliga nyhet står också DN Ekonomi för. Men det är inte artikelns huvudrubrik jag avser (även om jag inte har något emot att det går bra för krögarna) utan det faktum att skatteverkets hårdare kontroller har givit resultat. De vita jobben i branschen har ökat kraftigt - hittills i år har 4 000 svarta jobb omvandlats till vita diton. Det är bra för statskassan (380 miljoner i ökade skatteinkomster) men framförallt för dem som nu fått tryggare anställningsvillkor och naturligtvis rätt till sjukpenning och pension samt möjlighet till A-kassemedlemskap, m.m. Visst är det väl märkligt att det från de borgerligheten har varit så tyst i denna fråga? Fast det är klart - vissa åtgärder är sällan populära när de påverkar ens egna väljare - oavsett om de får några negativa (eller rentav positiva) konskvenser eller ej!

Integritet
Temat "inte överraskande men upprörande nyheter" fortsätter: Tv4-nyheterna skriver att Facebook registerar sina användares internetvanor, även när de är utloggade. Det är ett klockrent exempel på ett oacceptabelt övergrepp på den personliga integriteten! Syftet är säkert kommersiellt, och i framtiden kommer med stor sannolikhet individbaserad reklam bli allt vanligare. Det är en utveckling av ondo, anser jag. Vi måste komma bort från kommersialiseringen och konsumtionshysterin. Dags för motstånd nu!

3 kommentarer:

Fia sa...

Marcus ville provocera och väcka uppmärksamhet med sin frissa. Detta har han lyckats med. Tycker jag synd om honom? Nä...han är nog ganska nöjd med sin bedrift.

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Jag tyckte inte att provokationen var tillräcklig för att han skulle förlora sitt jobb. För min del är hans personliga syfte irrelevant.