måndag, december 10, 2007

Upp och ner, ner och upp...

...Grisen gal i granens topp!
Såg på Agenda på SVT att det kommit en ny rapport om klyftorna i samhället. Om man räknar med alla variabler så äger den rikaste 1% i Sverige 32% av tillgångarna och inte 20% som man trott innan. Knappast någon överraskning i sig själv, tror de flesta känt att utvecklingen i samhället gått i denna riktning. Få kan väl ha missat debatten med fallskärmsavtal och generösa bonussytem etc. Det som däremot fick mig att tappa hakan var Svenskt Näringslivs tolkning av utvecklingen. Där står deras representant och säger med fullt allvarlig min att de ökade klyftorna främst beror på att de rika betalar för hög skatt i Sverige. De som haft möjlighet har därför flyttat sina pengar utomlands. Då undrar jag i mitt stilla sinne vad en lagom skattenivå skulle vara som de stormrika kan acceptera? Jag misstänker nämligen att oavsett hur lågt vi sänker skatten kommer det ändå alltid påstås från Svenskt Näringsliv att den är alldeles för hög.

Inga kommentarer: