tisdag, januari 16, 2007

Hur man blir en god kapitalist, 1-20

Jag har nu klarat mig igenom en lång och hemsk termin tillsammans med människor med bakåtkammat, geléindränkt hår som diskuterar aktiekurser och vårens redan bokade och betalda skidresor på rasten. Precis, jag har läst företagsekonomi. Om jag verkligen har klarat mig igenom terminen eller inte, det återstår visserligen att se tills mina omtentaresultat kommer in…

Då jag har funnit många föreläsningar under terminens gång… mindre givande, så har jag tillbringat en del tid åt att skriva ner intressanta saker mina föreläsare sagt (för dessa föreläsningar har ju oftast haft någonting av intresse att erbjuda – det ska jag inte sticka under stol med). Jag gick in i terminen med förhoppning om att få alla mina fördomar krossade, överbevisade och helt enkelt stampade på.

Här följer några favoriter i repris:

”- Om inte er generations tjejer gillar att pilla med sånt där [knyppling, broderi o.dyl.], så kommer nästa generation göra det. Så pillar ni med era grejer. Och killarna pillar med någonting annat.

- Eller så blir det nästa generations killar som kommer att knyppla och brodera, påpekar tjej i publiken.


Läraren svarar att visst, det är ju sant… Sedan berättar han att hans far en period var uttråkad och skulle lära sig brodera eftersom hans hustru sysselsatte sig med det, och läraren har en del grejer hemma som fadern hans har broderat.


- Men jag måste säga att morsan gör det mycket bättre.”

”Stora företag kan inte tillåta sig att vara hur goda som helst, eftersom de ju har ett ansvar gentemot ägare och aktieägare.”

”Företagen profilerar sig och skapar en god image för att locka kunder. Vi vill inte handla av skitstövlar, vi vill inte jobba hos dem, vi vill inte äga deras aktier.”

”Men gudskelov har jag ju ljusblå ögon” (läraren om att han inte dricker kaffe eller snaps och heller inte äter sill – han menar alltså att han är svensk trots detta).

”Vi svenskar kan ju se ut lite hur som helst; allt ifrån lite ljusare skinn till riktigt, riktigt vita.” (Han kanske skojade, det borde han ju ha gjort… jag fattar inte riktigt det roliga bara.)

”Man måste förstå sina egna kunder, men det är också bra om man känner sina motståndares kunder så att man kan sno dem.”

Det varierar en hel del när det kommer till huruvida dessa ord spätt på mina fördomar om företagsekonomer eller inte. Jag tycker att det är roliga, intressanta eller helt enkelt minnesvärda ord – ord jag tänker låta stå för sig själva. De är ungefär vad jag fått ut av min termin, förutom möjligtvis lite utvecklad kunskap om bokföring, vilket jag i sanningens namn lagt ner alldeles för lite tid på för att ha lärt mig ordentligt…

Men vad jag än tycker om kvaliteten på den utbildning jag nu genomgått, så är det faktiskt 900 pers som genomgår den varje år – bara här i Lund. Detta faktum borde kanske vara någonting som föreläsarna bör tänka på när de pratar. När man står inför 450 personer åt gången (nåja, kvaliteten har givetvis lett till att det inte riktigt varit så många som faktiskt deltagit i undervisningen) bör man inte säga någonting man inte kan stå för; man får nog räkna med att det man säger – relevant för undervisningen eller inte – kommer att spridas vidare av någon. Samtliga citat är tagna från marknadsföringskursen, som också lärde oss att det som marknadsförare är bra att tänka som en journalist. Tänk som en journalist, så att du talar ett språk som journalisterna förstår, och ett språk som journalisterna inte kan vrida till din nackdel. Visserligen är inte jag journalist, men jag sprider deras ord vidare. Om någonting av det jag vidareförmedlat är till deras nackdel?

Det är upp till er att avgöra.

Inga kommentarer: