onsdag, november 07, 2007

Man kan väl ändra sig

Jag är och förblir en inbiten motståndare till att betyg skall ges i de lägre årskurserna. Sådana förslag är inget annat än ett omyndigförklarande av lärarna. De signalerar bland annat att dessa måste sätta en bokstavskombination på pränt för att förstå om en elev är i behov av extra stöd.

Men vad betyder väl min kritik? Fredrik Reinfeldt har givit besked: betygen skall ges så tidigt som möjligt. Och det uttalandet fick mig att fundera och omvärdera min hållning. Det kanske inte är så dumt med betyg redan efter ett år, trots allt. Faktum är att jag nog tycker att såhär efter ettans avslutning borde svenska folket få säga sitt om högerregeringens prestationer. Bara så vi vet huruvida de kan få lov att gå upp i tvåan. Att döma av opinionsmätningarna tycks inte så bli fallet.

Inga kommentarer: