lördag, september 16, 2006

Ångesten har börjat gnaga nu...

Jag har en dryg detaljerad tenta imorgon, två veckor in på den nya terminen (läser ”hur man blir en god kapitalist A”, dvs företagsekonomi), men jag måste pausa lite i mina studier inför denna för att skriva av mig lite ångest.

Imorgon kan slaget vara förlorat. Mina kamrater är nu ute på stan tillsammans med både fränder och motståndare för en sista attack – ett sista försök att få ut vårt budskap innan det ödesdigra.

Imorgon kan slaget vara förlorat och det finns inget mer jag kan göra för att vinna det. Det finns ingenting mer jag kan göra för att få folk att inse att vi imorgon mycket väl kan få se hela det svenska välfärdssystemet rasa under våra fötter.

Det samhälle som vi jobbat för att bygga upp i nu över hundra år, kan gå om intet på fyra. Inom fyra år kan det mycket väl vara så att man för att försörja sig måste ha tre skitjobb, jobba tolv timmar om dagen och be till en gud man antagligen inte tror på att man inte får cancer. Att man inte råkar ut för en trafikolycka.

Det är bäst att man inte jobbar på en förvaltning någonstans i landet, för då kanske man, efter imorgon, inte har något jobb kvar. Det är bäst att man inte blir sjuk, för ens socialförsäkring kan efter imorgon vara borta.

Det är bäst att man har ett sparkonto som klarar en hel del smällar, för efter imorgon kanske din lön sänks – för genom att ta bort arbetsgivaravgiften är det precis vad som händer… arbetsgivaravgiften är en del av din lön. Den går till dina sociala försäkringar. Och man får väl någonstans anta att om de sociala försäkringarna inte längre kommer att betalas på det sättet, så måste de betalas på annat. Och eftersom skatterna ska sänkas på diverse andra sätt också, lär det inte vara samhället som står för de försäkringarna.

Det är bäst att man inte är pensionär – då kommer man att behöva betala mer till samhället än vad andra gör, trots att man har mindre redan från början.

Fan. Det är bäst att ”alliansen” inte vinner. Men fan. Det ser ut som om det är de andra sakerna man kommer att få lägga sitt hopp till istället.

Inga kommentarer: