onsdag, september 06, 2006

Ingen människa är en ö

Jag surfade runt på moderatkvinnornas hemsida för att läsa lite om vad moderaternas kvinnor tycker om jämställdhet. Jag vill understryka att nedanstående text är mina egna tolkningar av det jag har läst och ska inte på något sätt ska betraktas som en objektiv sanning.Moderatkvinnorna pekar på att kvinnor och män inte är väsensskilda, att skillnader beror på könsroller och att orättvisorna mellan könen bör brytas.

"De normer för "kvinnlighet" och "manlighet" som finns i vårt samhälle idag hotar individens frihet att själv välja hur han eller hon vill leva sitt liv". Moderatkvinnorna


Detta låter som en god utgångspunkt kan man tycka. Så långt är jag fullt med. Problemen, enligt min uppfattning, kommer i meningarna nedanför. Man säger att man inte kan lagstifta bort "dåliga attityder" och att lösningen ligger på det individuella planet.

"Det är vi människor som i olika situationer påverkar varandra. Det är bara vi själva som kan och bör påverka våra normer och livsmönster. Genom att lyfta fram goda exempel kan vi arbeta för ett mer jämställt samhälle. Om vi visar att en ledare inte alltid är en man så kan vi börja bryta föreställningen om att ledaregenskaper är manliga egenskaper. Genom förebilder kan vi ifrågasätta och bryta den manliga normen". Moderatkvinnorna

Jag tror inte heller att lagstiftning är en ensam lösning på problemen. Jag ser lagstiftning som en del av en lösning. Normer och värderingar förändras av olika anledningar, och lagstiftning är ett verktyg bland andra. Däremot kan lagstiftning bli en kraftig normativ markering i en fråga. Samtidigt som moderatkvinnorna hävdar att det finns ett socialt tryck med könsroller etc, mer eller mindre hävdar att det finns ett strukturellt problem, så hänvisar man ändå till en lösning som inte finns på det strukturella planet utan på individnivå. Man menar att en ensam människa ska stå emot ett tryck som finns i hela samhällskroppen. Ett kollektivt problem kräver kollektiva lösningar. Att lägga ansvaret på den enskilde är bara ett sätt att göra det enkelt för sig.

Ingen människa är en ö.

Inga kommentarer: