söndag, mars 18, 2018

Godspell - Ett potpurri av bibliska proportioner

Musikalen börjar lekfullt. Ensemblen har till synes ingen ordning på sig, de går ut bland publiken, letar efter mobilladdare och kontrollerar ljussättningen. Men så samlas de och river av ett starkt förstanummer. Musikalen är igång. Ett pärlband av riviga upptempo-låtar berättar om Jesu liv och död enligt Matteusevangeliet.
Sångerna är medryckande, och det går inte att klaga på vare sig ensemblens, scenografens eller kostymörens konstnärliga kvaliteter. Tvärtom imponerar artisterna med sin breda repertoar. De kan sin dans, de kan sin sång och de får ur sig roande repliker om vartannat.  
Rollbesättningen är lyckad. Jonathan Tufevsson Larsson kreerar sin Jesus med den äran. Under musikalens två timmar behåller han salig blick och min, hans röst är högtidlig och mjuk. Det blir effektfullt: Jesus framstår som helig men samtidigt vanlig. 
De andra artisterna har mer färgstarka uttryck. Utöver sina musikaliska begåvningar är de uppenbart valda för att åstadkomma en optisk mångfald. De är blonda, rödhåriga, svarthåriga, små och stora, vissa har runda former, andra är pinnsmala. På något sätt är det som att varje artist till utseendet påminner om en bekant från verkliga livet. Det kan inte vara en slump.
Naturligtvis är det heller ingen slump att alla i ensemblen får nästan lika mycket tid och plats i centrum. Godspell skrevs under det egalitära 1970-talet. Roine Söderlund har skickligt förvaltat det arvet men, vilket framgår ovan, samtidigt fört in 2010-talets krav på till exempel etnisk representativitet.
Om blandningen är stor i ensemblen, så är den desto mindre vad gäller de ingående numren i showen. De serveras i stort sett uteslutande samma glada förpackning. Bara helt kort i andra akten, strax innan Jesu korsfästelse, blir tongångarna en aning dystrare. Men det går snart över, och innan man vet ordet av är musikalen tillbaka i full feststämning.
Godspell i är första hand ingen skildring av evangeliet, inget djupsinnigt förmedlande av Guds bud och livets gåtor. Snarare är musikalen ren och skär underhållning, Den förser en med en stor portion allmänmänsklig värme och kärlek.
Så här, en frostbiten fredagskväll i mars, är det inte dumt alls.

Inga kommentarer: