tisdag, december 12, 2006

Ad hocliv

”Jag lovar att bli en sundare och friskare människa under semestern”

Citatet är hämtat ur Lasse Åbergs film Sällskapsresan. Den underbara filmen där alla känner igen sig, oavsett om de vill erkänna det eller ej. Jag känner igen mig i löftet som avges men inte alltid infrias. ”Jag ska planera bättre nästa gång och boka mina biljetter i god tid så att jag säkert får en plats och slipper stå hela vägen på tåget”. Så blev det ju inte och nu får man straffas för det. Att man inte planerar sina resor månader innan, kanske för att man inte vet hur dagen kommer se ut förrän två veckor innan? Ack ja.
I SJ:s värld vet alla flera månader innan hur de ska resa och när. Det gäller att boka sina biljetter i god tid. Sedan kan det nämligen vara för sent. Det finns ju bara ett visst antal platser. Inte kan man förvänta sig fler avgångar för att det är jul? Min vetskap om detta till trots glömmer jag att boka i tid.
Det blir ståplats för mig, men hem kommer jag i alla fall.
Nästa år ska jag boka julbiljetten i januari.

Inga kommentarer: