tisdag, mars 04, 2008

Person A

Jag tänkte att när jag nu börjat blogga om saker som dykt upp i mitt privata liv, så kan jag ju berätta den roliga lilla historien om när vi för några år sedan skulle söka bostadsbidrag.

I fälten för sökande skulle vi fylla i en sökande A och en sökande B. Först funderade vi lite på vem som vi skulle skriva först, men sedan tänkte vi att det logiska ju borde vara att skriva mitt namn överst, eftersom det var jag som stod på kontraktet till den lägenhet vi sökte bidrag för. När vi kommer in till handläggaren och ska se till att allt blivit rätt blir vi informerade om att bidraget kommer att tas från den kommun där sökande A var skriven i november förra året. I det här fallet skulle det innebära Borås, eftersom det var där han hade bott förra året. Vi reagerade och tyckte att hon uppenbarligen hade läst fel, eftersom vi skrivit mitt namn - och jag hade ju inte bott i Borås tidigare.

Men tydligen hade hon inte läst fel. För tydligen är det per automatik så att mannen alltid är person A i en parrelation. Enligt Försäkringskassan, alltså.

Inga kommentarer: